70 x 23 mm. BÀres över höger bröstficka. MÀrken i metall har anvÀnts sedan 1966. För bÀrande pÄ uniform Àr dessa försedda med skruv, mutter, stödplÄt och numer pÄ baksidan. Numreringen Àr stigande frÄn 1. Piloter tilldelas tvÄ mÀrken med samma nummer enligt polisflygets ledning. Enligt flera piloter har dessa dock endast tilldelats ett. Möjligen har det varierat mellan Ären. NÄgra onumrerade mÀrken som ovan Àr registrerat tilldelade samlare och museum. Onumrerade mÀrken med slÀta och stiftade baksidor finns monterade pÄ minnesgÄvor o dyl.

87 x 33 mm. BÀres över höger bröstficka. VÀvda mÀrken har anvÀnts sedan 1967.

89 x 33 mm. BÀres över höger bröstficka. Broderade mÀrken har anvÀnts sedan 1995.

24 x 8 mm. MiniatyrmĂ€rken i metall finns pĂ„ namnbrickor, slipsnĂ„lar och nĂ„lmĂ€rken. Mellan 1966 – 84 utdelades numrerade nĂ„lmĂ€rken till personer som gjort en insats för Polisflyget. Totalt utdelades 120 st. NĂ„gra av de numrerade nĂ„lmĂ€rkena har tappats bort av mottagarna och ersatts av nya med samma numer. TyvĂ€rr har dock ingen lista förts över dessa. Polisflyget har Ă€ven anvĂ€nt en tidigare typ av namnbricka med endast polisvapnet utan vingar. NĂ„len Ă€r ej lĂ€ngre i min Ă€go.

Den första typen av pilotoverall var kakifÀrgad och av samma typ som flygvapnet anvÀnde. Till den bars vit halsduk och svart koppel fram till 1966 dÄ man avskaffade koppel för piloter av sÀkerhetsskÀl. 1977 började polisflyget anvÀnda en egen ljusblÄ pilotoverall. Den kompletterades nÄgot senare med passande halsdukar i rött och blÄtt. Rött för flygchefer och senare Àven flyglÀrare, blÄtt för piloter. 1992 bytte polisflyget till mörkblÄ overall och gul halsduk. 2004 ersattes overallen med delbar uniform och halsduken avskaffades.Denna uppsÀttning Àr ej lÀngre i min Àgo.

80 x 45mm. BÀres pÄ vÀnster Àrm. Broderade ljusblÄ lÀrarmÀrken har anvÀnts sedan 1998. Man tillverkade 50ex i den första upplagan varav flertalet förstördes i en brand i Polisflygets lokaler i Tullinge den 7/2-2002. Om man tillverkat fler Àr okÀnt. Ej lÀngre i min Àgo.

80 x 45mm. BÀres pÄ vÀnster Àrm. Broderade marinblÄ (i mitt tycke svarta) lÀrarmÀrken började anvÀndas nÄgon gÄng kring 2004. Ej lÀngre I min Àgo.

30 x 20 mm. Denna lilla brosch med nÄlfastsÀttning pÄ baksidan har enligt rykte givits som minnesgÄva till en polis frÄn Norge som tjÀnstgjort i utbytessamarbete pÄ Tullingebasen. Om den haft nÄgot annat ursprungssyfte Àr dock i skrivande stund okÀnt. Ej lÀngre I min Àgo.

76 x 29mm. Provexemplar i guldbrodyr framstÀllt under tidigt 1970-tal. Ej lÀngre I min Àgo.

85 x 29mm. Provexemplar i brodyr framstÀllt under tidigt 1990-tal. Ej lÀngre i min Àgo.

PÄ denna bild som Àr tagen 1964 ses förste polisflygaren Gert Skogsberg med hemmasnickrat Àrmemblem. Emblemet bestÄr av flygvapnets Àrmemblem i tyg med ett i mitten tillagt axelklaffsemblem i metall frÄn polisen.

80 x 22 mm. Skruv, mutter, och stödplÄt pÄ baksidan. "Prototyp till polisflygets mÀrke i metall framtagen av Gert Skogsberg, första polispiloten. MÀrket bygger pÄ en Àldre typ av SAS-mÀrke för flygvÀrdinna och Àgs av Polismuseet.

79 x 30 mm. TvÄ öglor pÄ baksidan. Det var mycket vanligt att polisen lÄnade förvarets piloter förr. Min egen teori Àr att nÄgon av dessa pÄ eget bevÄg framstÀllt detta mÀrke. Följande historia bifogades frÄn sÀljaren, bedöm sjÀlva: Jag Àrvde en massa grejor av min farfar som var militÀr i hela sitt liv, men han började sin bana med att vara polis. Först militÀrpolis, sedan ordningspolis pÄ Gröna lund, och Stockholms stad, och dÀrefter militÀr fram tills han var 76 Är faktiskt. Detta mÀrke sa han sjÀlv att han fÄtt av en kollega som flög helikopter, och pÄ den tiden hade polisen inga egna helikoptrar sÄ de fick vid behov lov att anvÀnda militÀrens. Och var man polis och ibland fick köra helikopter sÄ ville man absolut att det skulle synas, dÀrför tillverkades ett litet antal av dessa mÀrken till just dessa poliser. MÀrket har skÀnkts vidare till Polismuseeum som fallsarier/referensmaterial vid gallring i min egen samling.

100 x 100mm GuldtrÄdsbroderade mÀrken med mörkblÄ, svart och vit botten dök upp pÄ en auktionssajt. SÀljaren har fÄtt veta att detta ska vara nÄgon typ av försöksmÀrken. Polisflygskolans chef, pilot Peter Johnsson som Àr tilldelad mÀrke 42 och varit med frÄn starten av skolan har konsulterats, och hans kommentar Àr: Har aldrig sett eller hört talas om mÀrket. MÀrkena har skÀnkts vidare till Polismuseeum som fallsarier/referensmaterial vid gallring i min egen samling.

Bild frĂ„n slutexaminering av piloter pĂ„ vanligt flygplan Ă„r 1979 framför en Bulldog pĂ„ F5 Ljungbyhed. Förste stĂ„ende frĂ„n vĂ€nster: Stig Henriksson (polispilot nr 31). FjĂ€rde stĂ„ende frĂ„n vĂ€nster: HĂ„kan Röstlund (polispilot nr 28). Femte stĂ„ende frĂ„n vĂ€nster: Ola Lundin (polispilot nr 29). FjĂ€rde sittande frĂ„n vĂ€nster: Per Alm (polispilot nr 30) som Ă€ven bidragit med bilden och massor av hjĂ€lp pĂ„ olika vis till denna skrift. Övriga pĂ„ bilden Ă€r personal frĂ„n flottan. FAKTA FÖR DEN VETGIRIGE: Polisflyget startade 1964 för att kunna övervaka och sĂ€kra Sovjetunionens president Nikita Chrustjev-s statsbesök. Till den 20/10-08 har 67 piloter utexaminerats sedan starten. Samtliga polispiloter fram till och med 1980 genomförde utbildning för vanligt flyg innan man vidareutbildades pĂ„ helikopter. 1994 startade polisen egen flygskola. Polisflygets personal tillhör Rikskriminalpolisen. Deras polisbrickor och tjĂ€nstekort Ă€r utfĂ€rdade av Rikspolisstyrelsen. Gert Skogsberg var första piloten och hans numrerade mĂ€rke Ă€r bevarat vid Polisflyget i Göteborg. Jenny Kroon Ă€r tilldelad mĂ€rke nummer 60 och blev den första kvinnliga polispiloten Ă„r 2004. Endast vid ett tillfĂ€lle har jag pĂ„trĂ€ffat ett numrerat mĂ€rke till salu inom samlarkretsar. Detta köptes av en Ă€ldre herre som jag av artighet höll upp dörren för, in till en myntbutik pĂ„ SveavĂ€gen 96 i Stockholm. Han kom dĂ€rför olyckligtvis före mig till disken och köpte det framför nĂ€san pĂ„ mig. (Det lönar sig tydligen inte alltid att vara artig
) DĂ„ var jag endast 12 Ă„r och tĂ€nkte tyvĂ€rr inte pĂ„ att notera numret. Det tog 22 Ă„r innan jag lyckades införskaffa ett numrerat mĂ€rke till min egen samling. Piloten Hans Book-s mĂ€rke nummer 4 Ă€r registrerat Ă„terlĂ€mnat till Polisflyget 1969 dĂ„ piloten bytte jobb. 16 numrerade mĂ€rken förstördes nĂ€r Polisflygets lokaler i Tullinge eldhĂ€rjades7/2-2002. Dessa har ersatts av nya med samma nummer. Detta var första gĂ„ngen man behövt framstĂ€lla ersĂ€ttningsmĂ€rken. I samma brand förstördes Ă€ven följande tre helikoptrar: SE-HIM, SE-HPH, och SE-HPR. Brandorsaken förblev olöst.

SE-HDP Agusta Bell 47G2 AI. PÄ bilden ses piloterna Gösta Roos (pilot nr 2) och Gert Skogsberg (pilot nr 1). 1965-10-16 under trafikövervakningsflygning kolliderar helikopter SE-HDP med en omÀrkt stagvajer i nÀrheten av LÀstringe kyrka i Södermanlands lÀn. Helikoptern tog oturligt nog eld vid krashen och elden var det enda som egentligen fysiskt skadade de tvÄ ombord. Pilot Olle Lindberg tjÀnstgjorde som bisittare och han avled av 90 % brÀnnskador efter 22 dagar pÄ sjukhus. Han tilldelades mÀrke nr 50 postumt, eftersom man började anvÀnda sÄdana först 1966. Skulle man ha följt ordningen sÄ skulle han ha tilldelats nr 3. Piloten Gösta Roos som senare tilldelades mÀrke nr 2 fick 20 % brÀnnskador och kunde efter en tid ÄtergÄ i tjÀnst.

SE-HPF Agusta Bell 206 B Jet Ranger Bild: Rolf Larsson. 1980-06-18 under trafikövervakningsflygning vid Gantofta i Malmöhus lĂ€n med helikopter SE-HPF blockeras ett munstycke i friturbinregulatorn av en bit O-ring. Detta ledde till en kedja av hĂ€ndelser som fick huvudrotorn att separerar frĂ„n helikoptern. Ombord var: Pilot Karl-Åke Thuvesson som var tilldelad flygarmĂ€rke nr 22. Pilot Nils Olof Westlin som var inlĂ„nad frĂ„n försvaret och för tillfĂ€llet tjĂ€nstgjorde som bisittare. Juridikstuderande Lennart StĂ„hl som praktiserade vid polisen. Samtliga omkom omedelbart vid krashen.

SE-HPS, Eurocopter EC135 Bild: Statens haverikommission. 2007-04-24 under övning sÄ havererar helikopter SE-HPS. Pilot Tord Andersson som var tilldelad flygarmÀrke nr 43 omkommer och ytterligare tre poliser ombord skadas svÄrt. Tord Andersson var behjÀlplig med mÄnga uppgifter under Ärens lopp till denna skrift. Enligt Statens haverikommissions rapport som blev fÀrdigstÀlld 2008-10-01 sÄ orsakades olyckan av följande orsaker. Olyckan orsakades av dels brister i ledningen av polisflyget dels Luftfartsstyrelsens otydliga tillstÄndsgivning och bristfÀlliga tillsyn, vilket lÀmnat utrymme för en osÀker verksamhetsutövning. Utlösande faktor har varit förarens sÀtt att utföra flygningen i kombination med att monterade snöskidor i exceptionella flyglÀgen sannolikt kan pÄverka helikopterns flygegenskaper.

Denna bild Àr tagen pÄ Utö 900630 dÄ jag och min kamrat HÄkan Lagerberg var pÄ utflykt. Inte nÄgon höjdarbild men dock i mitt tycke rÀtt kul. PÄ bilden ses helikopter SE-HPP (sitta fast?).

Bilden Àr tagen 1972, fotografen vill dock ej nÀmnas vid namn.

😀POLISFLYGETS MÄRKEN mm.  Jag söker inte lĂ€ngre nĂ„got föremĂ„l i denna kategori. Inget  Ă€r uppdaterat sedan 2016-02-15. Givetvis uppdaterar jag  om det inkommer  fakta som felar i nuvarande texter. 


Dock har jag en dröm om att nĂ„gon gĂ„ng i livet fĂ„ medfölja en polishelikopter upp om sĂ„ bara för nĂ„gra minuter. Har vid tvĂ„ tillfĂ€llen varit nĂ€ra nĂ€r jag sjĂ€lv jobbade vid myndigheten och  dom var stationerade pĂ„ Barkarby, sĂ„ det Ă€r lĂ€nge sedan. Den ena gĂ„ngen hade dom just ryckt ivĂ€g pĂ„ larm lĂ„ngt norr ut i landet. Den andra  gĂ„ngen sĂ„ hade dom fĂ„tt flygförbud av nĂ„gon teknisk orsak. TyvĂ€rr har jag inte lĂ€ngre kontakt med nĂ„gon vid polisflyget, men drömmen lever kvar. Om nĂ„gon ser detta och kan ordna en tur om sĂ„ bara för nĂ„gra minuter sĂ„ Ă€r jag evigt tacksam🙂.